Arne Gundersen
Vad hände med korpral Gundersen? Eller: "Gunder -
I F 8 journalfilm från 1942 finns en sekvens med F 8 första segelflygplan, en Grunau Baby. Den första flygningen genomfördes av korpral Gundersen. Arne Gundersen var anställd vid F 8 sedan 1938 som mekaniker men hade redan före anställningen sysslat med segelflyg. Han var framgångsrik vid tävlingar och kom bl a på andra plats i SM i segelflyg.
1946 slutade överfurir Gundersen i Flygvapnet. En anledning var sannolikt en kontrovers med flottiljledningen, där han anklagades för vårdslös flygning med Grunau Baby-
Trots en inlämnad "försvarsskrivelse" av den populäre divisionschefen Mac Hamilton bestraffades Arne Gundersen med ett segelflygningsförbud. Mac Hamilton konstaterade att
-
-
Men inte tog Arne Gundersens flygarkarriär slut när han lämnade Flygvapnet 1946, tvärtom. När jag letade flygfilmer på Internet stötte jag på en liten trevlig film från 1955 om "den flygande lantbrevbäraren", flygkapten Arne Gundersen. Kunde det vara samma Gundersen?
Jo minsann, Arne Gundersen påbörjade en civil karriär vid Eskilstunaflyg efter privatflygarutbildning. I början var det flygning med Auster och Seabee uppe i norra delarna av landet, där han blev en välkänd "fjällflygare". I början på 50-
Flygarkarriären kom att omfatta 50 år utan allvarligare olyckstillbud, med över 16 500 timmar i luften, 13 000 av dessa i helikopter. Trots denna positiva statistik och den idylliska filmen om lantbrevbäraren finns det dock en del spännande inslag i Arne Gundersens flygarkarriär. Vad sägs om t ex:
1951 -
1957 -
1957-
1963 -
1965-
1966 -
1968-
1984-
Efter den omfattande flygarkarriären drog sig flygkapten Arne Gundersen sig tillbaka till Danmark där han lever sitt pensionärsliv, fortfarande medlem i F 8 kamratförening.
Vill du läsa mer om "Gunder -
Några bilder i flyg-
Till toppen på sidan