F 8 historia
1925 år försvarsbeslut innebar en avsevärd nedklassning av det svenska försvaret. Dess enda positiva resultat var beslutet att skapa ett fristående Flygvapen. Inom ramen för 1936 års försvarsbeslut tillkom vår första jaktflottilj -
Barkarby flygfält ligger på mycket gammal kulturhistorisk mark, med anor från bronsåldern då människor bodde och brukade jorden här.
Områdets historia som flygfält hänför sig till 1913, då man började använda fältet för övningsflygningar runt Stockholm. Platsen kallades då Hägerstalunds flygfält eller Barkarby flygstation, och var Stockholms enda landflygplats tills Bromma flygplats invigdes 1936.
Under 1920-
Flygstabens flygavdelning hade också sin flygverksamhet på Barkarby under 1930-
Uppsättningen av flottiljen påbörjades den 1 juli 1938. Den 1 oktober överfördes den första jaktdivisionen J 8 Gloster "Gladiator" till F 8. Denna division hade, i väntan på att flottiljen skulle bli färdig, organiserats vid F 1 i Västerås. Under 1939 hade samtliga 60 J 8 levererats.
Nästa jaktplan blev J 9 Seversky Republic EP-
F 8 blev sedan det första förband som införde system "STRIL 60" för modern luftbevakning och stridsledning. Likaledes var F 8 det första förband som satte upp landets första flygtransportdivision. Så småningom blev F 8 landets största luftförsvarsrobotförband med Bistrol "Bloodhound" -
F 8 är slutligen det förband som främst svarat för Flygvapnets representation i internationell krigsflygtjänst: det var nämligen F 8 som fick ansvaret för organisera F 19 till Finland 1939-
F8 var under 1940-
Nästan alla större, högtidliga evenemang i flygvapnet, skedde på F8 under den här tiden. Två av dessa av särskilt stort värde bör nämnas här, nämligen:
Nedläggningsceremonin ägde rum den 28 juni 1974 under ledning av CFV generallöjtnant Dick Stenberg.
Till toppen på sidan